Submenu
Chi Kung oefeningen
Richtlijnen
Bodhidarma
Liang Gong
Mao oefeningen
Zijde oefeningen
De  richtingen
Omarm de boom
De balansdans
Reik naar de sterren
 
Het begrip Chi (Qi)
De vorm
Tai Chi
De vijf elementen
 
 
 

De Balansdansde vorm

Loopoefening vanuit de vijf elementen
 

Je kunt de balansdans gebruiken als voorbereidende oefening en als energieoefening.  Hiermee kun je je lichaam in harmonie brengen en zo in harmonie te komen met de natuur.  Het is fijn om je tijdens de oefening te concentreren op de hemelse, aardse en fysieke energie, meestal lukt dat het beste via je handpalmen. Elke beweging vertegenwoordigt een element en heeft zijn eigen betekenis.  Je kunt de loop doen schuin naar de hoeken gericht, dan moet je alle bewegingen ook naar de hoek gericht maken, maar beter is om hem recht naar voren te doen en daarbij de training van het lopen op schouderbreedte (rijstpapier) te oefenen.

De vijf elementen :

Water

terugdeinzen

energie van blaas en nieren

 

Hout

groeien

energie van lever en galblaas

 

Vuur

duwen

energie van hart en dunne darm

Aarde

verzamelen   

energie van maag en milt

Metaal

spreiden

energie van longen en dikke darm

Water is het meest krachtige element. Het kan alle vormen aannemen, is flexibel, soepel, krachtig en rein.  Stromend water is altijd schoon. Als water stilstaat gaat het vervuilen.  Waterelement vertegenwoordigt de basisenergie van de mens. De energie moet blijven stromen om rein (gezond) te blijven. Als de energie niet kan doorstromen vervuilt het en wordt je ziek
 

 Begin van de oefening

Sta rechtop, voeten op schouderbreedte.  Niet zoals we gewend zijn met doorgezakte knieŽn maar rechtop gericht naar het universum. Houd een denkbeeldig ei onder je oksels om ook de aandacht en energie in je armen te waarborgen. Stap eerst met links uit (gewicht op rechts) en hef de handen voor je omhoog.  Hiel van de rechtervoet komt van de grond. Hier strek je het lichaam. Het lang maken, rekken en strekken van je lichaam opent de meridianen.

 
Eerste beweging, het waterelement.
“Ik richt me naar de zon en vraag om zijn energie”. 

Hier kun je visualiseren als regendruppels die naar beneden komen (het moment dat je je armen laat zakken). Symbolisch wordt je door het regenwater gereinigd. Verplaats je gewicht naar achteren en laat je handen langs je lichaam dalen (regen), handpalmen open.


  Tweede beweging element hout.
“Ik ontvang de energie, ik stel me kwetsbaar op”.

Verplaats het lichaamsgewicht weer naar voren, armen reiken voorlangs naar de hemel. Nu blijven beide voeten wel stevig op de grond staan.


Derde beweging element vuur.
“Als mens ben ik de verbinding tussen de aardse en de hemelse energie”.
 
Gewicht verplaatst naar achteren terwijl de handen dalen voor het gezicht langs (hier mag ik de kosmische energie ontvangen, symboliek van de lotusbloem die mooi, krachtig, bijna heilig is) Dan een duwbeweging terwijl het lichaamsgewicht weer naar voren wordt verplaatst.  Daarna spreiden de handen zich. 



Vierde beweging element aarde.
“Ik ontvang de inzichten en die deel ik met anderen en het verspreidt zich in de wereld”.
 
Lichaamsgewicht verplaatst weer naar achteren en armen dalen en trekken voor het lichaam de energie weer omhoog, handpalmen omhoog gericht.

Vijfde beweging element metaal.
“Dat wat ik heb gedeeld komt in veelvoud naar mij terug. Ik ervaar de krachtige werking”.


Herstel de spanning van de schouders door de handpalmen naar beneden te draaien.  Dit is een beweging die vanuit nek en schouders gemaakt wordt. Let erop dat je de schouders niet teveel omhoog trekt. “Hierdoor herstelt het evenwicht in mezelf”. ‘Op zoek gaan naar evenwicht’ is een misvatting. Het evenwicht is per definitie in ieder mens aanwezig, het hoeft zich bij een eventuele vertroebeling alleen maar te  herstellen. Verplaats dan het gewicht naar voren terwijl je met beide handen een  puntig “zwaard” maakt en deze ter hoogte van de linkerknie beweegt naar de rechterknie.
 


Afronden van de oefening
“Als het evenwicht in mezelf zich heeft hersteld  glijd ik als een scherp mes soepel door de uitdagingen van het leven heen”.
 

Ga weer recht naar voren staan met je lichaam (herstel de richting dus) stap met rechts bij zodat beide benen weer naast elkaar staan en met het naar beneden bewegen van je armen “druk” je jezelf a.h.w. weer omhoog.(Veel aandacht voor het einde van de oefening, zorg dat je hem met alle aandacht helemaal af maakt). 

Eindig met handen langs het lichaam, (eitje onder je oksels) middelvingers bij  het bovenbeen. Beter voor het zenuwstelsel.

“Alle overtollige energie geef ik terug aan de aarde”.

 



  © Copyright Hedy Miranda-www.TaiChiKung.nl