Submenu
Chi Kung oefeningen
Richtlijnen
Bodhidarma
Liang Gong
Mao oefeningen
Zijde oefeningen
De  richtingen
Omarm de boom
De balansdans
Reik naar de sterren
 
Het begrip Chi (Qi)
Tai Chi
De vorm
De vijf elementen
 
 
 
 

Bodhidharma oefeningen

De volgende reeks van 12 oefeningen worden toegeschreven aan de Indiase monnik Bodhidharma, die rond 527 na Chr. in China arriveerde. In China kent men hem als Ta Mo, terwijl hij in Japan als grondlegger van het Zen-Boedhisme onder de naam Daruma bekend staat. Deze serie oefeningen zijn hoofdzakelijk gericht op het hout-element en ze beÔnvloeden de energie van lever en galblaas, (o.a. verbonden aan ogen en spieren).  Probeer tijdens de oefeningen zo min mogelijk met de ogen te knipperen.  Sommige oefeningen vragen een felle blik in de ogen.  Richt ook je aandacht op het rekken en spannen van bepaalde spiergroepen..

opsommingsteken Aanbid een stok
opsommingsteken Omarm de zon
opsommingsteken Ondersteun de Hemelen
opsommingsteken Verwissel de sterren
opsommingsteken Trek de staarten van de negen koeien
opsommingsteken Slaande klaauwen en geopende vleugels
opsommingsteken Negen geesten trekken hun messen
opsommingsteken Drie borden vallen op de grond
opsommingsteken De blaauwe draak strekt zijn klauwen uit
opsommingsteken De hongerige tijger vangt voedsel
opsommingsteken Maak een buiging
opsommingsteken Kwispel met de staart
 

bullet3 1. Aanbid een stok

Sta rechtop en houdt de armen gebogen voor de borst. Adem op een natuurlijke manier in en uit en probeer je zoveel als mogelijk te ontspannen. Doe dit 1 minuut lang.
 

bullet3 2. Omarm de zon

Sta op je tenen met beide handen horizontaal naast je lichaam (op schouderhoogte). De ogen zijn op ťťn punt gefixeerd (niet knipperen). Het hart is rustig en je adem op een natuurlijke manier geluidloos in en uit. Deze oefening duur een halve minuut.
 

bullet3 3. Ondersteun de Hemelen

De handen worden tegelijkertijd boven het hoofd gehouden met de handpalmen omhoog. De ogen zijn ook omhoog gericht. Je staat nog steeds op je tenen. Deze oefening duurt ook een halve minuut.
 

bullet3 4. Verwissel de sterren

Til je rechter arm omhoog en je hoofd volgt deze beweging. Palm wijst omhoog en kijk naar de binnenkant van je onderarm. Doe dit een halve minuut en wissel daarna van arm.
 

bullet3 5. Trek de staarten van de negen koeien

Strek het linker been naar achter. Kom tot de boogstand en breng de rechter vuist in de richting van het hoofd. Volg met beide ogen de vuist. Doe dit een halve minuut en wissel dan. Deze oefening wordt met kracht uitgevoerd.
 

bullet3 6. Slaande klaauwen en geopende vleugels

De armen worden naar voren gestrekt voor het lichaam op borsthoogte. Breng daarna de armen krachtig achter het lichaam. Doe deze oefening zeven maal.
 

bullet3 7. Negen geesten trekken hun messen

De linkerarm wordt achterwaarts gebogen rond de nek en het rechter oor. De rechterhand is op je rug. Doe deze oefening een halve minuut lang en wissel dan van armen.
 

bullet3 8. Drie borden vallen op de grond

De tong wordt stevig tegen het gehemelte gedrukt en de ogen staan groot open. Sta in de ruiterstand. De handen worden stevig naar beneden gedrukt en de handpalmen maken een draaiende beweging, alsof ze iets in de grond willen duwen (alsof ze deksels van jampotjes open en dicht willen draaien). Deze oefening kun je opbouwen van 1,5 tot 3 minuten.
 

bullet3 9. De blauwe draak strekt zijn klauwen uit

Draai met hoofd en romp naar links. Steek rechter arm met handpalm naar boven gekeerd uit en trek linker arm in. De kracht komt vanuit de schouders en de rug. Doe deze oefening links en rechts 3 keer.
 

bullet3 10. De hongerige tijger vangt voedsel

Ga op handen en benen staan. Je staat in een soort boogstand met je rechter voet voor. Het hoofd is omhoog, de borstkast is naar voren gericht. Laat je vingertoppen op de grond rusten en hef het lichaam op. Probeer je rug zo recht mogelijk te houden.
 

bullet3 11. Maak een buiging

Breng de handen op het achterhoofd. Buig het bovenlichaam, zodat het hoofd tussen de knieŽn komt. Strek het hoofd tussen de benen. Klem de tanden stevig op elkaar. Bedek de oren en voer de 'Hemelse Trom' uit (tik afwisselend met je wijs- en middelvingers tegen je hoofd). Doe deze oefening 15 seconden.
 

bullet3 12. Kwispel met de staart

Duw met gestrekte benen de handen naar de grond. Hef het hoofd omhoog. Concentreer je even op je Dan Tien. Til je hielen van de grond en laat ze vallen. Doe dit 21 maal. Breng de ellebogen 7 keer naar buiten.
 

 

 

© Copyright Hedy Miranda-www.TaiChiKung.nl

De informatie op deze pagina is mede gebaseerd op lesmateriaal van de BOCAM opleiding.