Submenu
Chi Kung oefeningen
Richtlijnen
Bodhidarma
Liang Gong
Mao oefeningen
Zijde oefeningen
De  richtingen
Omarm de boom
De balansdans
Reik naar de sterren
 
Het begrip Chi (Qi)
Tai Chi
De vorm
De vijf elementen
 
 
Omarm de boom

Omarm de boom is een typische
Aarde oefening.

Je staat in een lage ruiterstand met rechte rug, waarbij je een denkbeeldige vrij dikke boomstam omarmt.
 
Tijdens voorbereiding houd je eerst je ogen geopend en je blik gericht op de vingertoppen van je middelste vingers die elkaar nog net niet raken.  Ook de stand van je armen is belangrijk want de schouders moeten helemaal ontspannen zijn.  De neiging bestaat om de ellebogen te hoog op te heffen.  Wanneer je erop let dat de vingertoppen altijd hoger staan dan je polsen, je polsen altijd hoger dan je ellebogen heb je meestal de juiste houding. (Zo voorkom je onnodige spanning in de nekspieren...).

In deze fase voel je of je goed staat. Je controleert het contact met je voetzolen op de grond, waarbij je het zwaartepunt zoekt net achter de bal van je voet en je wortelt jezelf in de aarde. Niet alleen met je voeten, maar ook met je geest en dus je volle aandacht. Daarna loop je het lichaam langs en controleert of alles werkelijk ontspannen is. Je ervaart alléén spanning in je bovenbenen. De rest van je lichaam is zacht en ontspannen.  Dan sluit je je ogen en laat de vingertoppen van je middelvingers elkaar net raken. 

Richt je aandacht op je ademhaling en probeer, wanneer de spanning in je bovenbenen groot is, je adem te sturen naar de pijnlijke plekken. Het is nooit de bedoeling dat je jezelf en/of je lichaam forceert tot een te grote prestatie, maar geef ook niet te snel toe.

Verleg steeds je grens door iedere keer iets langer vol te houden.


de vorm







 

© Copyright Hedy Miranda-www.TaiChiKung.nl

De informatie op deze pagina is mede gebaseerd op lesmateriaal van de BOCAM opleiding.