Submenu
Chi Kung oefeningen
Richtlijnen
Bodhidarma
Liang Gong
Mao oefeningen
Zijde oefeningen
De  richtingen
Omarm de boom
De balansdans
Reik naar de sterren
 
Het begrip Chi (Qi)
Tai Chi
De vorm
De vijf elementen
 
 
 
 

Liang Gong oefeningen

opsommingsteken Inleiding
opsommingsteken Eerste Liang Gong oefening
opsommingsteken Tweede Liang Gong oefening   
opsommingsteken Derde Liang Gong oefening  
opsommingsteken Vierde Liang Gong oefening  
opsommingsteken Vijfde Liang Gong oefening  
opsommingsteken Zesde Liang Gong oefening  
 

 

 

 

bullet3 Inleiding

De Liang Gong oefeningen maken deel uit van de 18 therapieën. Deze bestaan uit 36 bewegingen. De eerste drie groepen oefeningen hebben 18 bewegingen en zijn ontworpen om pijn in de nek, schouders, middel en benen te verlichten of te voorkomen. De tweede drie groepen oefeningen, die eveneens 18 bewegingen hebben, zijn uitstekend voor mensen die last hebben van jicht of van inwendige aandoeningen.
Deze oefeningen moeten langzaam en als één vloeiende beweging worden gedaan. Elke oefening bestaat uit acht stappen, en het is handig om de stappen op de maat mee te tellen.

Hieronder staan de eerste zes van de Liang Gong oefeningen (De eerste groep). Deze serie oefeningen verlicht pijn in de nek en schouders..
 

bullet3 Eerste Liang Gong oefening

De nek versterken

Voorbereiding:
Ga staan met de voeten op iets meer dan schouderbreedte afstand van elkaar. Zet je handen voorzichtig in je zij.

1. Buig je hoofd voorover om naar de grond te kijken.
2. Keer terug tot de voorbereidingspositie.
3. Buig je hoofd achterover om naar de hemel te kijken.|
4. Keer terug tot de voorbereidingspositie.
5. Draai je hoofd zo ver mogelijk naar links, volg de beweging met je ogen.
6. Keer terug tot de voorbereidingspositie.
7. Draai je hoofd zo ver mogelijk naar rechts, volg de beweging met je ogen.
8. Keer terug tot de voorbereidingspositie.

Herhaal de oefening twee tot vier keer, tel elke keer tot acht

Let op het volgende:
* Hou je lchaam recht als je je hoofd draait en buigt.
* Raak het borstbeen aan met de kin wanneer je je hoofd vooroverbuigt.

Betrokken lichaanmdelen:
de nekspieren.
Lichamelijke uitwerking: Verlicht spanning en pijn in de nek en geneest een stijve nek.

Viariatie: tijdens de lessen voeren de oefening vaak in aangepaste vorm uit. Na nummer 8 komt dan:
9. Draai je hoofd zo, dat je je linkeroor op je linkerschouder laat rusten
10. Keer terug tot de voorbereidingspositie.
11. Draai je hoofd zo, dat je je rechteroor op je rechterschouder laat rusten
12. Keer terug tot de voorbereidingspositie.
 

bullet3 Tweede Liang Gong oefening

De schouders versterken

Voorbereiding:
Ga staan met de voeten op iets meer dan schouderbreedte afstand van elkaar. Omcirkel je hoofd met open handpalmen en kijk recht vooruit

1.Doe de handen zijwaarts en zet de borst uit. Bal tegelijkertijd losjes je vuisten en draai je hoofd naar links. Hou de ellebogen naar beneden en kijk door je vuisten heen die hol zijn.
2. Keer terug tot de voorbereidingspositie.
3-4. Herhaal stap 1-2 in tegenovergestelde richting.

Herhaal de oefening twee tot vier keer, tel elke keer tot acht

Let op het volgende:
* Hou de schouders naar achteren als je de borst uitzet.
* Hou de ellebogen op gelijke hoogte.

Betrokken lichaanmdelen:
de spieren in de nek, schouders, rug en bovenarmen.
Lichamelijke uitwerking: Brengt verlichting bij een gespannen en stijve nek, schouders, rug en armen. Ontspant de borststreek.

 

bullet3 Derde Liang Gong oefening

De handen uitstrekken

Voorbereiding:
Ga staan met de voeten op iets meer dan schouderbreedte afstand van elkaar. Bal je vuisten losjes en hou ze omhoog alsof je een stok voor je houdt.

1.Hef de armen boven je hoofd, maak de vuisten open en hou de palmen naar buiten. Buig je hoofd achterover en kijk naar je duimen.
2. Keer terug tot de voorbereidingspositie.

Herhaal de oefening twee tot vier keer, tel elke keer tot acht

Let op het volgende:
* Doe de borst naar voren en hou de buik in als je je armen optilt.

Betrokken lichaanmdelen: de spieren in de nek en rond je middel.
Lichamelijke uitwerking: Brengt verlichting bij een gespannen en stijve nek, schouders, rug en taille. Is goed voor de schoudergewrichten.
 

bullet3 Vierde Liang Gong oefening

De borst uitzetten

Voorbereiding:
Ga staan met de voeten op iets meer dan schouderbreedte afstand van elkaar en kruis de handen voor de buik

1.Til de armen met gekruiste handen op en kijk naar je handen.
2. Laat de armen zijwaarts zakken en keer terug tot de voorbereidingspositie.

Herhaal de oefening twee tot vier keer, tel elke keer tot acht

Let op het volgende:

* Hou je hoofd omhoog, de borst naar voren en de buik in als je je armen optilt.

Betrokken lichaanmdelen: Schouders, middel en nek.
Lichamelijke uitwerking: Versterkt de schoudergewrichten, de nek en de rug.
 

bullet3 Vijfde Liang Gong oefening

Klapwieken

Voorbereiding:
Ga staan met de voeten op iets meer dan schouderbreedte afstand van elkaar.

1.Buig de armen en til de ellebogen hoog boven je schouders op, hou de handen met de buitenkanten naar elkaar toe. Draai tegelijkertijd je hoofd naar links.
2. Laat de ellebogen zakken, til de handen op en duw  ze langzaam naar beneden. Keer terug tot de voorbereidingspositie.
3-4. Herhaal stap 1-2 in tegenovergestelde richting.

Herhaal de oefening twee tot vier keer, tel elke keer tot acht

Let op het volgende:
* Til de ellebogen op zonder je schouders op te halen.
* Ontspan de polsen gedurende de oefening.

Betrokken lichaanmdelen: De schouders en de borst.
Lichamelijke uitwerking: Versterkt de schoudergewrichten en de bovenarmen.

 

bullet3 Zesde Liang Gong oefening

Eén arrm optillen

Voorbereiding:
Ga staan met de voeten op iets meer dan schouderbreedte afstand van elkaar.

1. Til je linkerarm op met de palm omhoog en kijk naar de buitenkant van je hand. Buig tegelijkertijd de rechterknie en hou de rechterhand op je rug.
2. Keer terug tot de voorbereidingspositie; kijk naar je linkerhand..
3-4. Herhaal stap 1-2, til nu de rechterarm op en doe de linkerarm op je rug.

Herhaal de oefening twee tot vier keer, tel elke keer tot acht

Let op het volgende:
* Hou de arm gestrekt wanneer je hem optilt en volg de hand met je ogen.

Betrokken lichaanmdelen: De nekspieren en de schouderspieren.
Lichamelijke uitwerking: Versterkt de schoudergewrichten en verlicht pijn in de nek, de schouders en de taille. .


 

 © Copyright Hedy Miranda-www.TaiChiKung.nl

De informatie op deze pagina is mede gebaseerd op lesmateriaal van de BOCAM opleiding.