Submenu
Chi Kung oefeningen
Richtlijnen
Bodhidarma
Liang Gong
Mao oefeningen
Zijde oefeningen
De  richtingen
Omarm de boom
De balansdans
Reik naar de sterren
 
Het begrip Chi (Qi)
De vorm
Tai Chi
De vijf elementen
 
 
 

Chinese Mao oefeningen

opsommingsteken Inleiding
opsommingsteken Eerste Mao oefening
opsommingsteken Tweede Mao oefening
opsommingsteken Derde Mao oefening
opsommingsteken Vierde Mao oefening
opsommingsteken Vijfde Mao oefening
opsommingsteken Zesde Mao oefening
opsommingsteken Zevende Mao oefening
opsommingsteken Achtste Mao oefening

 

bullet3 Inleiding

De summiere informatie die ik kreeg vertelde mij dat Mao deze serie oefeningen had laten samenstellen bij wijze van optimale warming-up voorafgaand aan de Tai Chi, maar deze serie is ook te gebruiken als dagelijkse ochtendgymnastiek. 

Het vertrekpunt van alle oefeningen is de zgn. strekstand.  Voeten bij elkaar, armen langs het lichaam gestrekt en open handpalmen tegen de benen.

bullet3 Eerste Mao oefening

Vanuit strekstand links uitstappen tot spreidstand. De vuisten net boven het schoudergewricht (alsof je een halter in je handen hebt). Handen opwaarts strekken en terug naar halterstand, en dan zijwaarts strekken en terug naar halterstand. Daarna terug naar beginpositie. Herhalen, maar nu met rechts uitstappen.
 

bullet3 Tweede Mao oefening

Vuisten op heup-hoogte met polsen op heupbeen, (handpalm van de vuist omhoog wijzend). Links uitstappen (70% gewicht op links) en een draaiende grijpbeweging maken met de linkerhand. Terugtrekken linkerhand naar beginpositie, stoten met rechts en terugtrekken en daarna stoten met links en terugtrekken en dan terug naar beginpositie. Herhalen, maar nu naar rechts.
 

bullet3 Derde Mao oefening

Links uitstappen, benen wijd en armen wijd. Nu met rechterhand naar linker voet (andere hand wijst omhoog en die kijk je ook na). Daarna met rechterarm gestrekt rechts naar achteren zwaaien. (Linkerarm volgt gebogen deze zelfde richting). Tot slot terug naar beginpositie. Hetzelfde herhalen maar nu rechts uitstappen.
 

bullet3 Vierde Mao oefening

Links vooruit stappen (voorste knie gebogen) en armen met open palmen naar achteren 2x op en neer bewegen terwijl je gewicht voor 70% op je voorste voet blijft. Voet terug en dan direct ťťn tel in hurkzit en daarna terug naar beginpositie. Herhalen, maar nu met rechts vooruit stappen.
 

bullet3 Vijfde Mao oefening

Armen opwaarts strekken, open handpalmen naar elkaar toe wijzend. Voorover buigen met handen naar de tenen. Rechtop komen en met handen weer opwaarts gestrekt met de linkervoet naar voren stappen. Voorste knie gebogen. Ook hier weer 70% van je gewicht op het voorste been houden. Daarna terug naar beginpositie. Herhalen met rechtervoet naar voren stappend.
 

bullet3 Zesde Mao oefening


Links uitstappen met armen wijd en benen wijd. Daarna linkerhand in de zij en 2x naar links buigend met rechterhand over het hoofd. Dit om rechterflank te strekken. Tijdens het buigen meeste gewicht op rechts en linkervoet op tenen. Terug naar beginpositie. Herhalen, maar nu met rechts uitstappen.
 

bullet3 Zevende Mao oefening

Naar voren lopend begionend met linkervoet (knieŽn recht) en beide armen omhooggestrekt. Dan zwaai je je rechterbeen omhoog terwijl je met beide handen je rechterknie aantikt. Naar achteren stappen met je rechterbeen en armen omhooggestrekt en dan je linkervoet aansluiten. Nu de oefening herhalen door vooruit te stappen met je rechtervoet.
 

bullet3 Achtste Mao oefening

Spreid- en streksprong. Links uitstappend, armen wijd en benen wijd. Springen (benen bij elkaar en handen boven het hoofd klappend). Spring vervolgens met benen wijd en handen langs de benen klappend.

Tot slot: "ski-wedelen". Voeten naast elkaar schuin-rechts met knieŽn gebogen en bovenlichaam naar links gedraaid met armen schuin-links naast elkaar. Door het springen naar spiegelbeeld wisselen.

 

 

 

© Copyright Hedy Miranda-www.TaiChiKung.nl