Submenu
Tai Chi & Chi Kung
Inleiding
Wat is Tai Chi?
De Houding
De aandacht
De ademhaling
Tot slot
De vorm
Het begrip Chi (Qi)
Chi Kung oefeningen
De vijf elementen

de vormUiteenzetting van Opvattingen over het Uitvoeren van de Dertien Houdingen

door Wu Yu-hsiang


Het bewustzijn (hsin)
mobiliseert de ademenergie (ch'i)

Geleid ch'i rustig aan omlaag;
dan concentreert het zich
en doordringt het de botten.

Ch'i mobiliseert het lichaam.

Laat het vloeiend bewegen,
dan volgt het met gemak
(de richting van) de hsin.

Denken (i) en ademenergie (ch'i)
moeten moeiteloos veranderen,
dan is er rondheid en vloeiendheid
bij uitstek.

Dit noemt men
'de verandering van leeg en vol.'

Het bewustzijn (hsin) is de bevelhebber,
de ademenergie (ch) het vaandel,
en het middel de standaard.

Het middel is de spil
en ch'i is als het wiel.

De ademenergie (ch'i) wordt steeds gevoed
zonder schade.

Laat ch'i gaan
als in een parel met negen gangen (chiu ch'u chu)
zonder onderbreking
zodat er geen enkel deel (van het lichaam) is
dat het niet kan bereiken.

Bij het bewegen
kleeft ch'i aan de rug
en doordringt het de ruggegraat.


Men zegt 'Eerst in het bewustzijn (hsin),
dan in het lichaam.'

De buik ontspant zich,
vervolgens doordringt de ademenergie (ch'i) de botten.

De geest (shen) is ontspannen
en het lichaam rustig.

Het is steeds in hsin.

Het vermogen om (juist) te ademen
leidt tot behendigheid.

De zachtste
zal aldus
de sterkste worden.

Wanneer de geest (ching shen) alert is,
komt de fout
van stagnatie en logheid niet voor.

Dit noemt men de kruin houden alsof hij is opgehangen
aan een draad.

Maak van binnen
ching shen sterk,
en toon van buiten
rust en vrede.

Door heel het lichaam,
vertrouw het bewustzijn (i) op de geest (ching shen),
niet op de ademenergie (ch'i).

Wanneer het op ch'i zou vertrouwen,
zou het worden afgeremd.

Wanneer er ch'i is,
is er geen uiterlijke kracht (li).

Wanneer er geen ch'i is,
is er louter spierkracht.

De innerlijke kracht (chin) is ontspannen (sung),
en toch niet sung;
het zal zich uitstrekken,
en toch is het niet uitgestrekt.

De innerlijke kracht (chin) wordt onderbroken,
maar niet het bewustzijn (i).

Als er een overvloed aan chin is, wordt het verzameld
door middel van het gebogene.

Spierkracht (li) ontlaadt zich via de rug,
en de stappen volgen de verandering van het lichaam.

Het oproepen van innerlijke kracht (chin)
is als het honderd keer opnieuw harden van staal.

Er bestaat niets zo hard
dat het hierdoor niet vernietigd kan worden.

Verzamel innerlijke kracht (chin)
zoals men een boog aanspant.

Breng chin in beweging
zoals men zijde afwikkelt als van een cocon.

Ontlaad chin
zoals men een pijl afschiet.

Voor het ontladen van energie (fa chin),
zink,
ontspan je volledig,
en mik in n richting!

Zoek in het gebogene het rechte,
laad op,
ontlaad dan.

Wees stil als een berg,
beweeg als een rivier.

Het lichaam dat rechtop staat
moet stabiel zijn en op zijn gemak staan
om (kracht vanuit) de acht richtingen
op te kunnen vangen.

Loop als een kat.

Onthoud, in beweging
is er geen deel dat niet beweegt.

In rust
is er geen deel dat niet in rust is.

Streef eerst naar uitgestrektheid,
vervolgens naar bondigheid;
dan kan het verfijnd en subtiel zij n.

Men zegt 'als anderen niet bewegen,
beweeg ik niet.

Als anderen maar even bewegen,
beweeg ik eerder.'

Terugtrekken is ontladen,
ontladen is terugtrekken.

In onderbrokenheid
zit toch nog ononderbrokenheid.

Bij naderen en terugtrekken
moet men vouwen.

Bij naar voren komen en naar achteren gaan
moeten er veranderingen zijn.

De vorm is als die
van een valk, op het punt een haas te grijpen,
en het bewustzijn (shen) is als dat
van een kat, op het punt een rat te vangen.

 


 

 



Copyright
Hedy Miranda-www.TaiChiKung.nl