De vorm - inleiding

Dit hoofdstuk gaat over "de vorm".

De
inleiding hieronder gaat in op de achtergrond. Vervolgens komen in 2 aparte pagina's deel 1 en deel 2 van de vorm aan de orde. De pagina's bevatten veel figuren, dus het kan enige tijd duren voordat ze op allemaal op het scherm staan. Maak een keuze uit het submenu hiernaast. Succes met je studie.

                                                        

 

bullet3 Inleiding

Aangezien het gevechtsaspect van de Tai Chi bij mij in de lessen niet of nauwelijks aan bod komt, wordt de vorm gebruikt als een uitgebreide Chi Kung oefening, waarbij het zwaartepunt ligt op houding, aandacht en ademhaling.  Simpel  gezegd is de vorm een reeks losse bewegingen die aan elkaar geregen tot een lange dans.  Je danst met de stilte.....

Ik gebruik de vorm o.a. als intensieve concentratieoefening en als oefening tot lichaamsbewustwording.  Aandacht voor- en het observeren, registreren en voelen van je lichaam tijdens de bewegingen is belangrijk.  Verlies ik mijn basishouding niet uit het oog, hoe functioneert mijn lichaam en waarom en wat neem ik waar tijdens de verschillende bewegingen. 

Het is de bedoeling om de bewegingen van de vorm langzaam, gelijkmatig, zacht en vloeiend uit te voeren.  Ongemerkt en traag vloeit de ene beweging over in de andere, waarbij je heel aandachtig blijft bij elke fractie van de beweging en dus ook alert op het handhaven van de juiste basishouding. 

Tijdens de voorbereiding sta je in je basisstand.  (Zie daarvoor de beschrijving van de basisstanden  en het onderdeel aarden en zinken).  Met je aandacht controleer je ieder onderdeel van je lichaam op spanning en ontspanning en juistheid van de houding.  Dan verbind je je met je onderste Dan tian, je ontspant je buik waardoor je adem zich automatisch zal voegen in de rust en het ritme van je bewegingen.

Wat is trouwens het doel van het optimaal volbrengen van een bepaalde beweging?
Je kunt namelijk ook met een heel lekker ontspannen gevoel de vorm doen, zonder dat hij optimaal in houding wordt uitgevoerd ...

Dit is mijn overweging:
In de les vraag ik om verder en dieper te gaan in de oefening, de enige manier om meer inzicht te krijgen in je lichaam maar ook in jezelf.  Inzicht krijgen in je vaardigheden maar vooral in je blokkades geeft je uiteindelijk het heft in handen zodat je verantwoordelijkheid kunt nemen voor je eigen gezondheid. Onbewust voorbijgaan aan voorvallen, indrukken en gevoelens creŽren disbalans en uiteindelijk malaise of ziekte. Wanneer je geen al te hoge eisen stelt aan het optimaal uitvoeren van de bewegingen, zal voor mijn gevoel de ontwikkeling van je aandacht en je bewustzijn in het dagelijkse leven ook trager op gang komen. Hoe bewuster je in je lichaam verankerd zit, hoe wakkerder je geest blijft in het hier en nu, en des te meer kun je sturing geven aan de loop van je leven.


zie ook >>
stijlen en variaties in Tai Chi Chuan
zie ook >>
galerij van afbeeldingen

 

 
 

© Copyright Hedy Miranda-www.TaiChiKung.nl

De informatie op deze pagina is mede gebaseerd op lesmateriaal van de BOCAM opleiding.