Submenu
Chi Kung oefeningen
Richtlijnen
Bodhidarma
Liang Gong
Mao oefeningen
Zijde oefeningen
De  richtingen
Omarm de boom
De balansdans
Reik naar de sterren
 
Het begrip Chi (Qi)
Tai Chi
De vorm
De vijf elementen
 
 
 
 

De vier en acht richtingen

Dit hoofdstuk gaat over de richtingen.
 
opsommingsteken De vier richtingen
opsommingsteken De acht richtingen
 

 

 

 

 

 



bullet3 De vier richtingen

Het ezelsbruggetje voor het draaien is altijd : half - kwart - half - driekwart. 
De armbewegingen zijn: afweer (rechts of links), rol terug druk en duw.
Je hoeft in feite helemaal niet te weten welke richting je uit moet draaien als je maar weet dat je voorste voet de richting inzet en dat hij altijd binnenwaarts draait. Als je de volgorde weet (half, kwart, half, driekwart) is het een fluitje van een cent. 

Zie ook de figuur hierboven



 


bullet3 De acht richtingen

Zuid
Start vanuit de V-stand (voeten als een V), knieŽn zijn licht gebogen als in de basishouding.
Pak de bal links, stap uit naar rechts en maak de afweer rechts (= hemel), pak de bal rechts,  draai de rechtervoet naar binnen, en maak een halve draai (180 graden) linksom, naar
Noord
links uitstappen, rol terug (= aarde), pak de bal links,
linker voet draait naar binnen (ca. 90 graden), maak nu driekwart draai (270 graden) rechtsom naar
West
rechts uitstappen, druk (= water) (linkerhand palm in rechterhand duwen), pak de bal rechts, rechtervoet naar binnen draaien en linksom een halve draai maken naar
Oost
links uitstappen, duw (= vuur), pak de bal links, verplaats G in rechtervoet alsof je gaat zitten, linkervoet naar binnen draaien, maak nu iets meer dan een kwart draai (135 graden) naar rechts, naar de diagonaal  (zie
figuur hierboven)
Zuidwest
de rechtervoet stapt uit naar de diagonaal, G in rechtervoet, maak een trekkende beweging (zoals in de 5-elemeten oefening, handen schuin naar voren en vervolgens naar je toetrekken).

LET  OP:  nu komt er een mooi maar ingewikkeld deel!

Zwaai je armen als vervolg op de terugtrekkende beweging naar links langs je lichaam en terwijl je dat doet draait je rechtervoet naar binnen; zwaai nu je armen terug naar rechts en terwijl je dat doet draai je je linkervoet naar buiten zodat je beide voeten naar de tegenovergestelde diagonaal wijzen:

(
het "zwaaien van de armen van links naar rechts vůůr de splijt, zoals hierboven staat beschreven, is in werkelijkheid een  een "foefje" van Hedy aan de leerlingen om de "cadans" van de beweging te pakken te krijgen. Volgens de officiŽle oefening zou je de bal met rechtsboven beet moeten pakken en een nieuwe 'trekbeweging' maken om te komen tot splijt.  Maar voor een beginner in de acht richtingen is dat moeilijk vandaar.... )

Noordoost
Verplaats je G in de linkervoet; maak de splijtbeweging (rechterarm steekt met een vuist vooruit, terwijl je je linkerhand met de palm open naar buiten onder je rechter oksel houdt); G voluit in links en stap nu met je rechtervoet naar de diagonaal rechts (zie
figuur)
Zuidoost
Maak de elleboogstoot in de richting van de diagonaal (rechter elleboog wijst naar Zuidoost, je linkerhand beschermt je voorhoofd); verplaats G naar links en rechtervoet bijstappen naar links (de tegenovergestelde diagonaal), richting (armen en handen gaan naar beneden)
Noordwest
G in rechts verplaatsen, met links naar links stappen (verder richting Noordwest), G gaat in links en maar de schouderduw (linker schouder duwt naar links, rechterhand pakt tussen duim en wijsvinger de holte van de elleboog vast);
verplaatst G naar rechts en pak de bal links, maak terwijl je linkervoet naar binnen draait, een halve draai terug (met de klok mee naar
Noord
maak de afweer rechts, stap rechts bij en eindig met je armen weer langs je lichaam

Je kunt de oefening nu vervolgen door dezelfde bewegingen te maken maar in tegenovergestelde richting, dus:
de bal rechts pakken, links uit stappen en de afweer links maken, vervolgens, terwijl de linkervoet naar binnen draait, een halve draai met de klok mee en maak de afweer rechts, daarna driekwart draai, druk, halve draai,  duw, 135 graden naar de diagonaal, trek, naar de tegenovergestelde diagonaal met zwaaiende armen, splijtbeweging, elleboogstoot, naar de tegenovergestelde diagonaal, schouderduw, terugdraaien naar de uitgangspositie, afweer, bijstappen, einde.

Zie ook de
figuur hierboven
 

 

 

© Copyright Hedy Miranda-www.TaiChiKung.nl